Followers

Monday 26 May 2014

My lovely Avent Natural Manual Breastpump

Hello... Hello..

Ok, kali ni saya nak share about my two cents on Avent natural manual BP..
Actually this is my 2nd BP. Yg 1st dulu saya pakai pureen manual BP.. Masa tu beli tuk anak yg sulong.. Masih x keje. Beli pun sj2.. Kot2 la nk kena tggl anak kt sape2 kn. so beli la satu.. Klu xsilap harga nya pun x mahal sgt.. Rm50++ mcm tu je. Tahun 2010 dl kot beli.. Dh lama kn.. Hehe

Yang Avent ni baru je beli bulan 4 baru ni.. Beli kt mudah.my.. Tp self pick up kt area stadium bukit jalil. Harga yg sy beli tu Rm180.. Lepas je beli, ushar2 lg kt Facebook, ade plak org jual lg murah.. Rm150 je.. Huhu
Xpela, mungkin dh tertulis rezeki org tu kn ☺️

Inilah rupa BP itu..


Kebaikan BP ni bagi saya memang terbaik la.. Soft suction and easy to use. Parts die pun simple, senang untuk pasang, senang dibuka untuk dicuci.. Xde bunyi yg kuat dan pelik pun tau waktu mengepam.. Sy pump kt meja je time kt opis.. 😁

Tapi setiap yang baik mesti ade buruk kn.. So, bagi saya.. Kelemahan pump ni hanyalah; 

1) Tangan saya lenguh.. Almaklumlah, nama pun manual kn??? Tp Alhamdulillah, saya x perlu pump lama2.. Saya perlu pump dlm 5 - 10 min je dh penuh satu botol 4oz (Tandem nursing - baby isap sebelah, sy pump sebelah)

Klu kt ofis, baby xde, so sy terpaksa la pump kedua2 belah.. Klu pump time baby xde, sy akan tukar botol yg 4oz ni dengan botol Avent yang 9oz tu. Botol ni sy beli asing.. Sbb dlm kotak BP tu hanya ade sebiji botol bersaiz 4oz tu je.. 

Sbb sy guna botol besar ialah, bila sy pump kedua2 belah, susu yg keluar biasanya dalam 8 - 12oz++.. So, bl sy pakai botol besar, xperlu la tukar botol kn? Juz satu botol tu je. Mesti hairan kn??? Saiz botol 9oz.. Tp susu up to 12oz.. 

Sebenarnya mcm ni, masa tengah pump belah kanan saya akan tadah satu botol kosong (sy guna storage bottle brand Autumnz yg 4oz) kt belah kiri.. So, masa susu let down tu, xde la membazir.. Percaya atau x??? Boleh sampai 3oz sekali let down tau.. Cuba bayangkan klu biarkn mengalir mcm tu je.. Sayang sgt.. 

Nk guna cara ni memang kena cekap dan berhemah sewaktu mengepam.. Klu x abis tumpah susu.. Yela, sebelah tangan nk pump, sebelah lagi nk pegang.. 

Tp, alah bisa tegar biasa.. Betul ke x ntah peribahasa tu.. Hehe


2) Perlukan masa, tempat dan kedudukan yang khusus masa mengepam.. 

Sy terpaksa skip waktu mengepam kalau time tu ade meeting or terlalu busy.. Yela, xkn nk pump time2 meeting. Bayangkan sendiri la.. Kihkihkih

Lain2.. Memang sy xde masalah langsung dengan Avent Natural Manual Breastpump ni.. Memang terbaik lah!!! 👍👍👍👍

No comments:

Post a Comment